Jedno jablko denne….ako je to s tým anglickým príslovím?

Krásne červené či zelené, kyslé, voňavé, chutné a šťavnaté… Toľko komplimentov si zaslúži snáď len kráľ všetkého ovocia – jablko. Môžeme ho jesť surové, pečené, varené, pridať ho do koláčov, šalátov, nápojov alebo kompótov. Je vynikajúce, dopestovať ho môžeme takmer kdekoľvek a hlavne, je neuveriteľne zdravé. Zaradiť ho do nášho každodenného jedálnička by vďaka jeho dostupnosti a výnimočnej chuti nemal byť problém. Jeden stredne veľký kus je až z 84% tvorený vodou a okrem kopy vlákniny a antioxidantov obsahuje množstvo zdraviu prospešných látok. Anglické príslovie hovorí, že jedno jablko denne udrží od vás lekára preč. Prečo by sme teda denne mali zjesť aspoň jeden kúsok tohto skvelého ovocia?

Znižujú cholesterol a posilňujú srdce

Vďaka dvom kľúčovým komponentom, ktorými sú pektín (vláknina) a polyfenoly (silné antioxidanty) môžu jablká znižovať hladinu cholesterolu v krvi. Jedno jablko obsahuje asi 5 gramov vlákniny, ktorá sa podieľa na znižovaní úrovne LDL – zlého cholesterolu tak, že pomáha telu využiť ho skôr než ukladať. Ak z neho chcete dostať čo najviac, nikdy nevyhadzujte šupku, ktorá má dva až šesť krát viac antioxidantov ako jeho vnútro. Jablká boli tiež spojené s nižším úmrtím na ischemické choroby srdca a kardiovaskulárne ochorenia.

Bojujú proti rakovine

Niektoré zlúčeniny nachádzajúce sa v tomto ovocí podľa štúdií obmedzujú rast nádorových buniek. Najúčinnejšie však bojuje proti rakovine hrubého čreva a to pomocou tzv. triterpenoidov. Vláknina kvasí  v hrubom čreve dlhšie a produkuje látky, ktoré pomáhajú  proti vzniku nádorových buniek.

Slow food

Opak fast foodu. Pomalé prežúvanie dáva telu dosť času na to, aby zaregistrovalo, že má dosť a prestalo prijímať nadbytočné kalórie. A naviac pravidlo metabolic balance, ktoré hovorí, že jedlo začíname sústom bielkoviny, zabezpečí, že cukry, ktoré jablká obsahujú sa dostávajú do krvného obehu postupne, preto udržujú stabilnú hladinu inzulínu a vy máte dlhšie pocit sýtosti, za čo môže aj vysoký obsah vlákniny.

Pomoc pri dýchaní

Mamičky, ktoré počas tehotenstva jedia dostatok jabĺk majú menšiu šancu, že sa ich dieťa narodí s astmou alebo dýchacími problémami. Vhodné je však aj pre dospelých, ktorým ochraňuje pľúca, tiež znižuje riziko vzniku astmy, rakoviny pľúc a iných chorôb. Všetko je to vďaka antioxidantu quercitínu.

Boj proti cukrovke

Jablká, rovnako ako hrušky alebo čučoriedky sú spájané s nižším rizikom vzniku cukrovky, pretože obsahujú celú triedu antioxidantov a antokyánov (ktoré sú nositeľmi farby). Cukor sa uvoľňuje do krvného obehu pomalšie a pravidelne, takže nespôsobí nežiaduce výkyvy. Tí, čo jedia denne aspoň jeden kúsok tohto ovocia majú o takmer 30% nižšiu pravdepodobnosť vzniku cukrovky.

Tráviace ťažkosti

Jablko pomáha tak pri hnačke, ako aj pri zápche. Vláknina, ktorej obsahuje viac než dosť, pomáha zvyšovať objem stolice a zrýchľuje črevnú pasáž. Sladké jablká sú pomocníkom proti hnačke a naopak kyslé, ktoré podporujú činnosť čriev vám pomôžu pri zápche. Jablká tiež majú schopnosť neutralizovať syndróm dráždivého čreva, ktoré sa prejavuje zápchou, hnačkou, bolesťami brucha alebo nadúvaním. V tomto prípade je dobré zdržať sa konzumácie mlieka a tučných jedál a jesť veľa vlákniny.

Vitamíny a minerály

vďaka vitamínu C môžeme konzumáciou jabĺk bojovať proti nachladnutiu. Spolu s flavonoidmi ako quercetín, epikatechín a prokyanidín B2 spolu chránia telo pred pôsobením voľných radikálov. Tiež obsahujú malé množstvo minerálnych látok ako draslík, fosfor a vápnik. Draslík je veľmi dôležitou súčasťou bukových a telových tekutín a pomáha regulovať srdcovú frekvenciu a krvný tlak. Tiež eliminuje zlé vplyvy sodíka.

Čistí a detoxikuje 

Jablká pomáhajú odstraňovať z organizmu ťažké kovy ako sú napríklad olovo a ortuť. Jablčný ocot zas zabraňuje vzniku obličkových kameňov.

Ak chcete z jablka dostať čo najviac, jedzte ich celé (pravdaže bez stopky). Šupka totiž obsahuje najviac dôležitých živín z celého plodu. Pred konzumáciou ich však dôkladne vyumývajte, hlavne pokiaľ ide o kupované jabĺčka. Dávajte si však pozor na semienka, ktoré pri nadmerných dávkach môžu byť toxické. Vyhýbať by sa im mali hlavne tehotné a dojčiace ženy.

Alergici pozor!

Tí z Vás, ktorí ste na jablká alergický, jablká pred konzumáciou dôkladne umyte, zbavte šupky a jadierok a mierne tepelne upravte (podusiť, zapiecť pri nízkej teplote alebo spariť). Bielkoviny, chémia v a na šupke (event.v jadierkach) na ktoré pravdepodobne reagujete sú takto odstránené a tepekná úprava narušuje komplexnú formu cukrov, takže sú aj ľahšie stráviteľné.

Jablká sú hotová vitamínová bomba s nekonečným radom zdravotných benefitov. Takže, JEDNO JABLKO DENNE!

Scroll to Top