Pravda o soli

Pravda o soli

Zdravotnícke organizácie varujú pred škodlivými účinkami soli na ľudské zdravie. Vysoký príjem soli údajne stojí za vznikom mnohých zdravotných problémov, predovšetkým vysokého krvného tlaku a ochorení srdca. Napriek tomu, niet spoľahlivých dôkazov (štúdií), že to tak skutočne je. Niektoré klinické štúdie dokonca potvrdzujú, že konzumácia príliš malého množstva soli môže byť dokonca škodlivá. Soľ je chemicky chlorid sodný (NaCl). V hmotnostnom pomere obsahuje 40% sodíka (Na) a 60% chlóru (Cl), ktoré v tele plnia rôzne funkcie. Najbežnejším druhom soli sú kuchynská soľ, avšak na trhu je veľké množstvo rozličných solí určené pre konzum, napr. havajská soľ čierna a červená, Fleur de Sel, šedá morská soľ, himalájska soľ a morská soľ. Jednotlivé druhy soli sa od seba líšia chuťou, zložením a farbou ale aj spôsobom mletia. Kuchynská soľ je najbohatším potravinovým zdrojom sodíka. Iné druhy soli môžu obsahovať stopové množstvá vápnika, draslíka, železa a zinku. Do kuchynskej soli sa v mnohých krajinách pridáva jód. Látky obsiahnuté v soli sú pre ľudské telo dôležitými elektrolytmi. Pomáhajú udržiavať rovnováhu vody a iónov, prenos nervových vzruchov, správnu funkciu svalov, má vplyv pri alkalizovaní črevných štiav čím umožňuje správny tráviaci proces, je súčasťou krvnej plazmy, priamo ovplyvňuje jej hustotu a krvný tlak. Reguláciu sodných iónov Na+ v ľudskom organizme z 93 % zabezpečujú obličky. V tejto súvislosti je vhodné upozorniť na vývoj funkcie obličiek, z čoho vyplýva potreba, deťom do jedného roka potravu nesoliť, ale aj zabezpečenie kontinuálneho nahrádzania vylúčenej vody v organizme (pitný režim). Do jedál ju pridávame kvôli zvýrazneniu chuti, ale používa sa aj ako konzervačný prostriedok na uchovávanie potravín, keďže bráni množeniu mikroorganizmov čím predlžuje potravinám „životnosť“. Lekári a zdravotnícke organizácie odporúčajú obmedziť príjem soli nanajvýš 2 300 mg (2,3 g) sodíka (Na) denne a menej, čo predstavuje zhruba jednu čajovú lyžičku (6 g) soli.

Vplyv soli na krvný tlak

Odborníci tvrdia, že príliš veľa soli zvyšuje krvný tlak a tým zvyšuje riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice. Zníženie príjmu soli môže znížiť krvný tlak, najmä u osôb, ktoré trpia hypertenziou, ktorá reaguje na príjem soli. Avšak u zdravých osôb je zníženie krvného tlaku po znížení príjmu soli len veľmi mierne, v porovnaní s výrazným obmedzením chuti. Dokonca existujú pochybnosti potvrdené v kontrolných štúdiách o skutočnom prínose obmedzenia príjmu sodíka. Väčším a zároveň preukázateľným rizikom je vysoký podiel tuku v brušnej dutine, takzvaný viscerálny tuk, ktorý výraznou mierou prispieva k vzniku srdcovocievnych ochorení. 

Vysoký príjem soli je spájaný taktiež s rakovinou žalúdka, čo je piatou najčastejšou formou rakoviny. Niekoľko výskumných štúdií spája vysoký príjem soli so zvýšeným rizikom vzniku rakoviny žalúdka. Príčina nie je úplne objasnená, no existuje niekoľko hypotéz. Vysoký príjem soli môže prispievať k nárastu baktérie Helicobacter pylori a tiež k zvýšeniu koncentrácie kyseliny chlorovodíkovej. To vyvoláva zápal žalúdočnej sliznice a vznik žalúdočných vredov, čo zvyšuje aj riziko vzniku rakoviny žalúdka. Je dôležité zdôrazniť, že ide o pozorovanie, ktoré nemôže priamo dokázať, že za vznik rakoviny žalúdka môže vysoký príjem soli, ale dokazuje len, že medzi vysokým príjmom soli a vznikom rakoviny žalúdka existuje istá súvislosť.

 

Diéta s nízkym obsahom soli má negatívny vplyv na zdravie a je spojená so zvýšením koncentrácie LDL (zlého-) cholesterolu a triglyceridov v krvi a prispieva tiež k zvýšeniu inzulínovej rezistencie. Môže tiež zvýšiť riziko infarktu myokardu, kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky druhého typu.

Väčšina soli, ktorú prijímame, pochádza z jedla skonzumovaného v reštauráciách alebo z polotovarov. Odhaduje sa, že až 75% soli prijímame z priemyselne spracovaných potravín a len 25% soli, predstavuje soľ, ktorou ochucujeme jedlo. K príkladom potravín s vysokým obsahom soli patria instantné polievky, slané pochutiny, konzervované potraviny, priemyselne spracované mäso, sójová omáčka, bujóny a polievkové korenia a ďalšie. Množstvo potravín, ktoré sa na prvý pohľad zdajú neslané, obsahujú prekvapivo veľké množstvo soli. Sem patrí napríklad chlieb či pečivo, instantné cereálie alebo aj tvaroh a iné syry. Pri snahe obmedziť príjem sodíka, je nevyhnutné pozorne čítať zloženie potravín, kde je takmer vždy uvedený obsah sodíka (v 100g potraviny). Sú ochorenia kde je nutné obmedziť príjem soli. Ak lekár radí, že je potreba znížiť príjem soli, rozhodne je potrebné sa riadiť jeho odporúčaním. Ak však netrpíte žiadnymi zdravotnými ťažkosťami a jete predovšetkým zdravú stravu s minimom priemyselne spracovaných potravín, niet dôvodu na obavu z nadpriemerného príjmu soli.

A rovnako ako pre akúkoľvek inú potravinu, aj pre soľ platí, že jej správna miera je niekde uprostred.

ZDRAVIE Noviny do pohody 6-7/2020

Autori, redakcia Noviny do pohody a Katarína GRICH

Scroll to Top