Srdce je motorom života

Nevhodný životný štýl, stravu nevynímajúc, môže viesť k tomu, že srdiečko starne oveľa rýchlejšie ako jeho “majiteľ”. Ak je raz srdce oslabené, nie je schopné udržať si požadovanú úroveň výkonu. Z tohto dôvodu, by mal každý človek venovať svojmu srdcu osobitnú pozornosť. Ale žiaľ, opak sa zdá byť pravdou, pretože dnes, viac ľudí zomiera na následky kardiovaskulárnych ochorení ako na následky rakoviny či dopravné nehody. 

Srdce je vysoko výkonný orgán, ktorý pumpuje v rytmickom slede každú minútu, každý deň, rok čo rok. Pumpuje neustále bez prestávky a bez „údržby“. V 75-roku života, bilo srdce priemerného človeka asi 3 miliardy krát. Ako teda udržať srdce „mladé“? …tu nájdete opatrenia, pomocou ktorých môžete nielen posilniť svoje srdce, ale zároveň aj „omladiť“. 

Správne dýchanie predlžuje život 

Podľa učenia jogy zodpovedá doba života človeka určitému počtu denných vdychov. Čím dlhšie sú pauzy medzi každým nádychom, tým viac sa znižuje srdcová frekvencia a priemerná dĺžka života kontinuálne zvyšuje. Vedomé dýchanie nosom, ako je praktizované v joge, má tiež upokojujúci účinok na telo i dušu. 

…ak budeme šetriť motor nášho vozidla znížením najazdených kilometrov, bude mať vaše auto dlhšiu životnosť. To isté platí aj pre náš motor – srdce. 

Time out 

Preťaženie tráviaceho systému nesprávnym výberom a nadmerným konzumom, stres, nedostatok spánku, fyzická a emocionálna záťaž …zvyšujú frekvenciu tepu a tým aj počet dychov. Srdce potrebuje dostatočný odpočinok, hlboký a pokojný spánok. Pravidelné relaxačné fázy dosiahneme cielenými relaxačnými cvičeniami. 

Zostaňte v pohybe 

Jedna až dve hodiny športu týždenne je dosť pre udržanie si zdravého srdca. Začnite s ľahkými vytrvalostnými technikami, ako je plávanie, chôdza, nordic walking alebo jazda na bicykli. Aj keď cvičenie zvyšuje tepovú frekvenciu, pravidelný tréning a záťaž z dlhodobého hľadiska priemernú tepovú frekvenciu spomaľuje a stabilizuje. Za účelom zabránenia opačného efektu je vhodné, pri záťaži, tepovú frekvenciu monitorovať.

Napriek všeobecným preventívnym odporučeniam stále viac ľudí trpí na srdcovo cievne ochorenia, ako je hypertenzia, arterioskleróza a ďalšie. Náklady na liečbu pacientov s aterosklerotickými ochoreniami prudko stúpajú. Odborníci sa domnievajú, že do roku 2030 sa strojnásobí! Čím sa vynára aj otázka: Kto to zaplatí a prečo vlastne výskyt týchto chorôb napriek dnešným medicínskym možnostiam neklesá?

Kardiovaskulárne ochorenia sú typické civilizačné choroby. Je dobre známe, že napr. hypertenzia a ateroskleróza ako civilizačné ochorenia z „blahobytu“, sú predchodcami mŕtvice a infarktu. Paradoxne je dnešný prebytok a prosperita sprevádzaná nadmerným konzumom s rozsiahlou „podvýživou“. Moderný štýl života so sebou prináša moderné potraviny. Dnes žijeme akosi rýchlejšie a všetko má byť väčšie, krajšie a predovšetkým funkčné. Aj konzum je rýchlejší, väčší a funkčnosť potravín je žiadaným pojmom. Potraviny sú dnes predovšetkým produktami, ktoré síce nasýtia, ale nevyživujú, naopak spôsobujú ochorenia. Je nutné vrátiť sa k potravinám ktoré sú schopné vyživiť čo znamená dodať dostatok živín a vitálnych látok, aby naše srdcia a celý organizmus bol schopný požadovanú enormnú záťaž dnešnej doby zdolať.

Kvalita našich potravín 

Obrovské množstvo spotrebovaných potravín pozostávajúci z polotovarov sa vyznačuje veľmi nízkou kvalitou. Technickým spracovaním sa živiny ako sacharidy, tuky a bielkoviny denaturujú a dôležité vitálne látky ako vitamíny, enzýmy, druhotné rastlinné látky ….sa v takýchto produktoch vyskytujú len v stopových množstvách. Organizmus je takto výrazne nevyživený a srdcovo cievny systém prirodzene reaguje na takýto deficit primeranými symptómami. Okrem nedostatku živín a dôležitých vitálnych látok, zaťažujú telo aj toxíny, ktoré sú absorbované prostredníctvom potravín, dýchania alebo cez kožu. Čím je viac toxínov v tele, tým viac musí kardiovaskulárny systém a dýchací systém pracovať, aby ich odtransportoval z  tela von. Nadmerný konzum rafinovanej soli, cukru, produktov z bielej múky, ktoré sú zaťažené širokou paletou konzervačných látok, farbív a aróm, má taktiež negatívny vplyv na zdravie srdca. 

  • Vyvarujte sa nákupu hotových výrobkov!
  • Kupujte čerstvé sezóne a regionálne ovocie a zeleninu!
  • Pri výbere živočíšnych potravín venujte pozornosť životným podmienkam chovu zvierat!
  • Z obilnín uprednostnite ražný chlieb či ražné cestoviny a vločky!
  • Používajte nespracovanú kamennú soľ a na ochutenie používajte čerstvé bylinky!
  • Dávajte pozor pri používaní tukov. Vždy dbajte na prvotriednu biologickú kvalitu. Vyhýbajte sa hydrogenovaným tukom ako margaríny, stuženému palmovému či kokosovému tuku. V hotových výrobkov sa používajú takmer výhradne
  • hydrogenované tuky! 
  • Vymeňte nezdravé maškrty za orechy, mandle, čokoládu s vysokým obsahom kakaa !
  • Pite minimálne 30mililitrov čistej vody na každý kilogram telesnej hmotnosti aby mohol organizmus vylučovať „odpad“ tak rýchlo a efektívne, ako je len možné. 
  • Eliminujte alkohol na občasný konzum 2dcl červeného vínna!

„Dobré“ tuky chránia srdce

Jedzte potraviny s vysokým obsahom tuku, miesto takzvaných odtučnených! Dnes je už všeobecne známe, že tuk je veľmi dôležitou zložkou pre účinnú výmenu živín a nedostatok zdravých tukov môže prispieť k chronickým zápalom, čo zase vedie k poškodeniu ciev, a tým aj k ochoreniu srdca. Obzvlášť dôležitá v tejto súvislosti je kvalita tuku. Medzi zdravé tuky patria predovšetkým kvalitné rastlinné oleje, ktoré sú bohaté na nenasýtené mastné kyseliny, poskytujú dobrú ochranu proti ochoreniu srdca. Tuky s vysokým obsahom Omega 3 (ľanový olej, konopný olej) majú pre srdce veľkú hodnotu a mali by byť konzumované denne. Ale aj vysoko kvalitné nasýtené tuky ako biologický kokosový olej, ktorý obsahuje tzv. kyselinu laurovú, ktorá zvyšuje podiel “dobrého” cholesterolu v tele, podporuje zdravie srdca. Omega-3 mastné kyseliny sú schopné udržať cievne steny pružné, bránia tvorbe krvných zrazenín a znižujú zápal v tele. Ľudia s predispozíciou ku kardiovaskulárnym ochoreniam by sa mali nevyhnutne vyvarovať rastlinným olejom s vysokým obsahom omega 6 mastných kyselín. Dôvodom je kyselina linolová, môže posilniť už existujúci zápal alebo ho vyvolať. Sú to napr.slnečnicový olej, sójový olej a kukuričný olej … Samozrejme sa nachádza aj v hotových jedlách, cukrovinkách, v pečive, atď tieto oleje sú deklarované ako “rastlinné tuky”. 

Rýchle cukry škodia srdcu

Sacharidy v priebehu tráviaceho procesu uvoľňujú cukor (glukózu). K tomu, aby sa tento cukor dostal do našich buniek, kde môže byť premenený na energiu, tukové a svalové bunky potrebujú hormón inzulín ako nosič. Čím viac cukru je k dispozícii, tým viac inzulínu musí pankreas poskytnúť. Ľudský organizmus sa v priebehu evolúcie prispôsobil na pomalý nárast glukózy a tým aj pomalý nárast inzulínu. Mimochodom časté jedenie 5-6x denne, vedie k vysokej produkcii inzulínu čo prispieva k ukladaniu tukov a nárastu hmotnosti! Dnešný konzum sacharidov spôsobujúcich rýchly nárast krvného cukru ako je biela múka, pšeničný chlieb, cestoviny ale aj zemiaky a biela ryža, taktiež samotný excesívny konzum, spôsobuje abnormálne vysoké hladiny inzulínu čo vedie k zvýšeniu hladiny cholesterolu a k zápalu v stenách tepien.

Konzumujte radšej potraviny s vysokým obsahom vlákniny a alternatívne produkty cukru ako stevia, xylitol, sušené ovocie.

Ruku na srdce, čo robíte Vy pre svoje zdravé srdce? V prípade nadváhy je jej redukcia najúčinnejší nefarmakologický prostriedok, ktorý znižuje arteriálny krvný tlak (obéznych) pacientov s hypertenziou. Je potvrdený lineárny vzťah medzi redukciou hmotnosti (predovšetkým viscerálneho tuku) a znížením krvného tlaku. Zvýšený podiel viscerálnych  (vnútroorgánových) tukov nesie so sebou celý rad rizík. Viscerálny tuk je hormonálne aktívny, teda produkuje aktívne látky ako angiotenzinogén, ktorý prispieva k zvýšeniu krvného tlaku, ďalej zápalové mediátory ako faktor nádorovej nekrózy- α (TNF- α) a interleuktín 6 (IL 6) čo zvyšuje aj spomínaný zápal tepien, ďalej plazminogén aktivátor inhibítor (PAI-1) ktorý sa podieľa na tvorbe trombov….myslím že je dosť dôvodov prečo si držať štíhly driek! Arteriálna hypertenzia je častejšia u obéznych pacientov bez fyzickej aktivity, čo je ďalším dôvod, prečo byť fyzicky aktívny!

Individuálny jedálny plán metabolic balance, zohľadní nielen Vaše požiadavky, ale je tou správnou cestou  k úprave metabolizmu.

Scroll to Top