Je načase vymeniť olej!

Tuky v každej forme majú vo všeobecnosti zlú povesť – a to neprávom!Zúčastňujú sa na stavbe buniek, na tvorbe hormónov, sú nosičmi vitamínov rozpustných v tukoch, sú súčasťou tkanív a nervového systému a t.ď. Bez tukov obsahujúcich esenciálne mastné kyseliny by bol organizmus neschopný života.

„zlé“ tuky

Je dôležité vedieť: Ľudovo sa hovorí o „dobrých a zlých tukoch“. K tým „zlým“ patria predovšetkým tie skryté tuky v mäsových výrobkoch ako salámy, klobásy, paštéty, fritované potraviny a vo všetkých polotovaroch či hotových výrobkoch – tieto je potrebné prinajmenšom obmedziť, alebo úplne vylúčiť z jedálnička. Tu sa jedná o takzvané „nasýtené“ tuky, väčšinou živočíšneho pôvodu. Tieto „zlé“ tuky telo ukladá ako kalórie z ktorých sa rýchlo  vytvoria typické „tukové rezervy“. Väčšina ľudí prijíma stravu bohatú na tuky – tu sa myslia tie „zlé tuky“ – zároveň sa vyskytuje nedostatočné zastúpenie „dobrých tukov“. Odborníci na výživu vidia príjem nesprávnych tukov ako dôvod, prečo sú ľudia stále obéznejší napriek tomu, že v skutočnosti jedia menej. Iná štúdia poukazuje na to, že ani množstvo ani kvalita tukov nemá vplyv na narastajúcu hmotnosť obyvateľstva. (tu sa však nehovorí o súvise príjmu tukov na kardiovaskulárne ochorenia)…

„dobré“ tuky

Vysokú zdravotnú hodnotu majú linolenová mastná kyselina (omega-3- mastná kyselina) a linolová mastná kyselina (omega-6- mastná kyselina). (pozor na preklady z anglickej literatúry, kde bývajú tieto mastné kyseliny často popletené). Sú to viacnásobne nenasýtené mastné kyseliny napríklad vyskytujúce sa v bodliaku, olivách, repke, ľanových semienkach alebo slnečnicových jadierkach. Vyskytujú aj v morských rybách napríklad makrela, obilných klíčkoch, vlašských orechoch a v sóji. Na šaláty a na teplú „kuchyňu“ použite preto oleje, ktoré sú lisované za studena ako napríklad, bodliakový, olivový či repkový olej. Ľanový olej je na tepelnú úpravu  neodporúča, je vhodný len na studenú úpravu jedla.

Schudnúť za pomoci tukov

Popri vysokej zdravotnej hodnote, môžu byť nenasýtené mastné kyseliny nápomocné pri redukcii hmotnosti – bez nich by z dlhodobého hľadiska bola snaha schudnúť vlastne nereálna.

Úlohy nenasýtených mastných kyselín počas redukcie hmotnosti:

  • Stabilizujú hladinu krvného cukru –„ vlčí“ hlad a chuť na sladké tým ustupuje
  • Z prijatej stravy je možné získať viac energie –čím sa menej kalórií ukladá do tukovej rezervy
  • Stúpa produkcia „katecholamínov“ – telesné substancie, ktoré znižujú chuť na „tučné potraviny“ 
Scroll to Top