Zvýšte výkonnosť svojho mozgu!

V zásade zabezpečuje vyvážená a zdravá strava aj mozog všetkými potrebnými živinami. Ale stále rastúce požiadavky, ktorým je väčšina ľudí vystavených v dnešnej spoločnosti orientovanej na výkon, s nadmerným množstvom stimulov a nekonečnými a rýchlymi zmenami,  predstavuje veľkú výzvu najmä pre mozog. Aby ste aj naďalej mohli uspokojiť rastúci dopyt na schopnosti mozgu, predstavíme niektoré účinné spôsoby, ktoré môžu výrazne zvýšiť jeho výkon.

DHA – mastná kyselina pre mozog

DHA je skratka pre kyselinu dokosahexaenovej. Toto je omega-3 mastná kyselina, ktorá je nevyhnutnou súčasťou všetkých bunkových membrán, vrátane nervových buniek. Náš mozog sa skladá z 60% tukov, z toho DHA tvoria asi 30 percent. Tento vysoký podiel DHA v mozgu, je nevyhnutný pre rýchly prenos impulzov v centrálnom nervovom systéme. 
Vo forme potravín sú len morské ryby a riasy schopné poskytnúť toto významné množstvo DHA. Avšak, pre extrémne toxické zaťaženie našich morí je vhodné získavať tieto mastné kyseliny z kultivovaných sladkovodných rias. V kombinácii s inými vzácnymi olejmi sú tieto tuky „super-food“ pre mozog.

Voľné radikály vyvolávajú zápal

V tele deň čo deň prebiehajú nespočetné oxidačné procesy, ktorých výsledok je vznik veľkého množstva voľných radikálov. Sú to všetko agresívne molekuly, ktoré poškodzujú bunkové membrány a tým vyvolávajú zápal v tele. Následok oxidačných procesov v mozgu, môže viesť k obzvlášť závažným ochoreniam (demencia, Alzheimerova choroba a iné neurologické poruchy). Telu vlastné antioxidanty, ktoré za normálnych okolností zneškodňujú tieto voľné radikály, často nevystačia na udržanie fyzického i psychického zdravia. Preto je v dnešnej dobe veľmi dôležitá strava bohatá na antioxidanty v prírodnej  forme.

Astaxantín chráni náš mozog

Naozaj skvelý spôsob, ako znížiť oxiadívne procesy je astaxantín – karotenoid, ktorý ako taký má jedinečnú schopnosť prechádzať hematoencefalickou bariérou mozgu, a tak sa stáva dokonca aktívny aj v mozgu. Astaxantín je schopný znížiť tvorbu rôznych zápalových mediátorov. Pre tieto schopnosti je astaxantín nepostrádateľným ochrancom mozgu. Samozrejme sa účinky astaxantínu neobmedzujú len na mozog.Je nielen prevenciou všetkých ochorení spôsobených oxidatívnych procesov a zápalov. Riasy sú jeho najvýhodnejším zdrojom. Od syntetických zdrojom odporúčam „prsty preč“.

B Vitamíny pre nervy

Skupina vitamínov skupiny B je správne označovaný ako “Brain-Food”, pretože sa z veľkej časti podieľa na vzniku tzv. neurotransmiterov. Tieto prenášanú signály (impulzy) od jedného k druhému neurónu. Vitamíny B, hrajú rovnako dôležitú úlohu pri tvorbe nových nervových buniek a ich zásobovaní energiou. Okrem toho, aktivujú funkciu obnovy poškodený nervov.
Nedostatočné zásobovanie mozgu vitamínom B sa prejavuje vo forme zmeny nálady, zlej koncentrácie, oslabenie pamäti, až demenciou. Vzhľadom k tomu, že telo vitamíny skupiny B – s výnimkou vitamínu B12 – nevie uložiť, musia byť dodávané v dostatočnom množstve prostredníctvom jedla. 
Vitamín B1 (Thiamin) pivovarské kvasnice, ovsené vločky, hrach, orechy a orechová, teľacie a hovädzie mäso.
Vitamin B2 (Riboflavin)Dôležitými zdrojmi sú: pivovarské kvasnice, pšeničné klíčky, teľacia pečeň a hermelín.
Vitamin B3 (Niacin) Zdroje: Bravčová pečeň, losos, pivovarské kvasnice, arašidy, ryža a ovsené vločky.
Vitamin B6 (Pyridoxin) Zdroje sú: pšeničné klíčky, pšeničné otruby, losos, hovädzia pečeň, zemiaky a orechy.
Vitamin B12 (Cobalamin) Zdroje:Teľacia pečeň, sleď, bravčové mäso, vajcia a mlieko.
Kyselina pantoténová je multitalent medzi B vitamínov. Zdroje sú: hovädzie a teľacie pečeň, sleď, orechy, ovos, pšenica, celé zrná a mlieko.
Biotín –vitamín „krásy“ medzi B vitamínmi. Zdroje: pivovarské kvasnice, teľacia pečeň, sója, pšeničné otruby.
Kyselina listová
Tento vitamín B zohráva osobitnú úlohu pri vývoji života, teda počas gravidity. Zdroje: pivovarské kvasnice, hovädzia pečeň, pšeničné klíčky, fazuľa, hrášok a brokolica.

Vitamín D3 – Slnečný Vitamín

Vitamín D3 je – okrem mnohých iných oblastiach činnosti – ma značnú ochrannú funkciu neurónov v mozgu. Nachádza sa najmä v kľúčových oblastiach mozgu – receptory vitamínu D, ktoré prispievajú k jeho zdraviu. Za normálnych okolností organizmus produkuje vitamín ktorý je preň dôležitý vlastnou premenou slnečného žiarenia vstrebávaného kožou do vitamínu D3. Z tohto dôvodu, je tiež známy ako slnečný vitamín. Rôzne faktory môžu zabrániť potrebnému príjmu slnečného žiarenia, takže nedostatok vitamínu D sa veľmi líši, napriek tomu jeho nedostatok má vždy vážne následky. Vitamín D3 zabraňuje smrti mozgových buniek
V oblasti mozgu nedostatok vitamínu D3 sa prejavuje klesajúcou silou mozgu, nedostatok motivácie, celkovo zlá nálada, alebo dokonca depresívne choroby. Dokonca autizmus a ADHD u detí, rovnako ako neurodegeneratívne poruchy, ako je demencia Alzheimerova a Parkinsonova choroba u dospelých sú spojené s nedostatkom vitamínu D3. Preto odporúčam suplementáciu  vitamínu D3 ako jediného vitamínu ktorý má v mnohých prípadoch zmysel.

Výkonný mozog si vyžaduje zdravý črevný trakt

Zdravie čriev a mozgu, sú priamo spojené. Nasvedčuje tomu skutočnosť, že minimálne 40 neurotransmiterov, vrátane serotonínu (hormón šťastia) je produkovaných v čreve a ich emisie sú odtiaľ riadené. Prostredníctvom týchto neurotransmiterov obe oblasti neustále vzájomne komunikujú, takže črevo vždy vie, čo sa deje v mozgu a naopak. Nie nadarmo sa črevu pripisuje prívlastok „druhý mozog“ 
Každý pozná emócie, ako je strach alebo rozrušenie, ktoré majú svoj pôvod v mozgu avšak samotné reakcie prebiehajú v tráviacom systéme. Rovnako môže v obrátenom poradí spôsobiť  zápalové ochorenie čreva, zápal v mozgu alebo zásah do neurologických procesov. Z tohto dôvodu by malo zdravie hrubého čreva vzaté do úvahy ako prostriedok pre zlepšenie výkonu mozgu.

Metabolic balance® – program pre úpravu látkovej výmeny Vám pomôže navrátiť rovnováhu v tele a tým zlepšiť fyzickú a psychickú výkonnosť.

Scroll to Top