Znížte riziko Jedlom! Využite osobného bodyguarda, imunitný systém!

Zníženie riziko nákazy jedlom

Polícia v našom tele!

Imunitný systém je obranný systém ľudského tela proti všetkým patogénom, mikroorganizmom a cudzím latkám, s ktorými prichádza do styku. Je to systém, ktorý sa chová ako veľká sieť prechádzajúca celým naším telom za účelom chrániť naše zdravie. Môžeme hovoriť o dvoch úrovniach imunitného systému, vzťahujúci sa na orgány a spojený s kožou a sliznicami. 

Posilnenie imunitného systému poskytuje ochranu proti chorobám

Niektoré potraviny, bylinky, koreniny a liečivé rastliny, podporujú obranný mechanizmus – imunitný systém a tým umožňujú trvalo a efektívne posilňovať a chrániť telo pred patogénmi bez vedľajších účinkov.

Potraviny podporujúce imunitný systém

V Kritickom období z druhov zeleniny uprednostnite brokolicu, mrkvu, paradajku, čakanku, kapustu, cesnak, huby a špenát. Práve červená, žltá, oranžová a tmavo zelená zelenina, ktorá má vysoký obsah beta-karoténu, predstupeň vitamínu A, posilňujúceho imunitný systém tým, že stimuluje tvorbu bielych krviniek. Zo všetkých druhov kapustovitých je kel najvýživnejší a zároveň nám poskytuje práve už spomínaný antioxidačný vitamín A. Uvedenú zeleninu konzumujte surovú alebo len jemne dusenú.
Z druhov ovocia, sú obzvlášť vhodné pre posilnenie imunitného systému: citróny, grapefruity, pomaranče a tmavo červené ovocie, z nášho regiónu predovšetkým sú to čučoriedky, čerešne, čučoriedky, černice, čierne ríbezle a tmavé hrozno.
Z orechov a semien je najvhodnejšia mandľa, ktorá znižuje hladinu cholesterolu a má podobne priaznivé účinky na črevný trakt ako majú probiotiká. Aj malá hŕstka mandlí denne postačí na dosiahnutie pozitívneho účinku pre zdravé črevné prostredie.
Odporúčaná je taktiež konzumácia vysoko kvalitných rastlinných olejov, ako je ľanový olej, konopný olej alebo olivový olej, obsahujúci vitamín E- podporujúci imunitný systém. V minulosti sa často využíval na povzbudenie imunity rybí tuk čo má svoj význam v strave aj dnes pre zaujímavý (vysoký) podiel omega 3 mastných kyselín. Táto mastná kyselina má zásadný vplyv na imunitný systém v súvislosti so zápalmi. Omega 3 nájdeme v tučných rybách a aj vo vajíčkach „BIO“ nosníc z voľného výbehu. Kokosový tuk má zas antivirotické účinky.

Koreniny a byliny, ktoré posilňujú imunitný systém

Ak okoreníte jedlo pravidelne zázvorom, škoricou, rascou, oreganom podporíte tým potrebnú detoxikáciu. Z uvedených korenín si môžete pripraviť tiež veľmi účinné čaje.

„Vitálne“ látky posilňujúce imunitný systém pod drobnohľadom

Vitamíny sú životne dôležité (“vita-“) dusík viažuce (“amín”) zložky potravín. Organizmus je závislý od ich príjmu a zásobenia z vonku, pretože ich buď nevie vyrobiť alebo len v nedostatočnom množstve. Vitamíny sú bez výnimky potrebné pre mnoho metabolických procesov. Nedostatok vitamínov môže viesť k závažným poruchám, dokonca až k ochoreniam. Nevyvážené zloženie stravy, industriálne upravené potraviny z nízkym obsahom vitamínov, rýchle občerstvenie, nevhodné metódy prípravy – napríklad v mikrovlnnej rúre alebo ultra vysoký ohrev, vysoký podiel medikamentov a potravín, ktoré sú zlodejmi vitamínov – biela múka a cukor, stres, alkohol a nikotín, znižujú príjem vitamínov a zároveň zvyšujú ich dopyt.
Trojica vitamínov, prírodné antioxidanty A, C a E je základom dobre fungujúcej imunity. Nesmieme opomenúť Vitamín D, ktorý je však stravou len ťažko doplniteľný, keďže sa jedná o „slnečný vitamín“. Veľký význam majú aj rastlinné flavonoidy (dostupné taktiež ako potravinové doplnky) napr. resveratrol (zo šupiek hrozna), silymarín (zo semien pestreca mariánskeho) a iné. Opomenúť nesmieme ani beta-karotény, ktoré spôsobujú napr. zafarbenie mrkvy, tekvíc alebo plodov paprík. V ľudskom tele slúžia aj ako východiskové látky pre tvorbu vitamínu A – retinolu. Vitamín A je dôležitý okrem správnej funkcie zraku a pre normálny vývoj aj pre funkciu výstelkových tkanív (pre dnešnú situáciu podstatné) v dýchacích cestách.

Medzi ďalšie imunomodulačné látky patria

  • Zinok je prvkom, bez ktorého obranný mechanizmus organizmu nie je schopný dostatočne pracovať. Doteraz bola preukázaná jeho účasť na viac než 200 enzýmov. Podporuje delenie buniek, chráni ich pred voľnými radikálmi a pred následným poškodeniam buniek v tele. Zinok je potrebný pre udržanie zdravej kože a sliznice a je priamo zodpovedný za tvorbu imunitných buniek a neurotransmiterov, ktoré riadia činnosť imunitného systému. Zdroje zinku sú rastlinné aj živočíšne, ražné klíčky, pšeničné otruby, slnečnicové semená, mak, strukoviny, tekvicové semená, mäso, huby, pivovarnícke droždie aj žĺtky.
  • Selén stopový prvok v medicíne sa považuje za esenciálny, súčasť imunitného systému bez ktorého nie sú naše bunky života schopné. Selén môže urýchliť vývoj a pohyblivosť bielych krviniek a tým významne prispieva k zvýšeniu obranyschopnosti organizmu. Vitamín E spoločne so selénom pôsobí antioxidantívne, ako prameň mladosti pre bunky a aktivuje enzým dôležitý pre ochranu buniek, najmä pre srdce. Zdroje: hovädzie a jahňacie mäso, ako aj vnútornosti, ako sú pečeň a obličky sú zásobárňou selénu. Podobne, žĺtky, plnotučné mlieko, syr, pivovarské kvasnice, pšeničné klíčky, celozrnné obilniny, jačmeň, pšenica, nelúpaná ryža, šampiňóny, brokolica, červená kapusta, reďkev, hnedá fazuľa, najmä cibuľa a cesnak, sú prírodnými zdrojmi selénu. Vzhľadom k tomu, že počas varenia sa selén uvoľňuje do vody, je vhodné použiť jej len veľmi málo na varenie. Zeleninu je najlepšie upravovať na pare! Selén sa v konvenčne pestovanej zelenine vyskytuje v minimálnom množstve, na rozdiel od biologicky pestovanej zelenine, kde je jeho výskyt vyšší. Tiež, huby napr. dubáky a orechy (120 g orechov denne) sú dobrým zdrojom selénu.
  • Beta glukány – Aktivujú kľúčové imunitné bunky nášho tela: makrofágy (fagocyty). Cirkulujú v celom tele a deň čo deň bojujú s vírusmi, baktériami, s plesňami, rakovinovými bunkami a ďalšími potenciálnymi škodcami. Čím silnejšie makrofágy sú, tým silnejší je imunitný systém. Jedným z jeho zdrojov sú huby shiitake a hliva ustricová ale aj v ďalších hubách, jačmeni alebo v ovse.
  • Vitamíny B skupiny a to B6 – zo živočíšnych zdrojov zaraďte ryby (lososa a tuniaka), mäso (najviac B6 obsahujú červené mäso, kuracie mäso a vnútornosti, hlavne pečeň). Rastlinné zdroje banány, slivky a avokádo, bylinky či koreniny, hlavne šalvia, mäta a bazalka. Ďalšie zdroje zo strukovín cícer a sója, pšeničné klíčky a slnečnicové semiačka.
  • Kyselina laurová nachádzajúce sa v kokosovom oleji má taktiež významný antivirotický účinok. Odporúčaná dávka 30 ml (3 polievkové lyžice) denne. Kokosový tuk je dostatočne stabilný na použitie pri tepelnej úprave pokrmov, avšak pozor tento tuk chceme konzumovať aby sme profitovali z jeho antivirotických vlastností a preto neslúži iba na zlepšenie kontaktnej plochy panvice!
  • Probiotiká hrajú dôležitú rolu pre črevný imunitný systém. Kvasené druhy zeleniny, predovšetkým kapusta ale aj kyslomliečne produkty predovšetkým kozí a ovčí jogurt. Pre problémové skupiny sú vhodné aj probiotické suplementy.

Nápoje podporujúce či oslabujúce imunitu

Začnite deň pohárom teplej (nie horúcej!) vody, do ktorej pridajte čerstvo vylisovanú citrónovú šťavy alebo začnite deň bylinným čajom, ktoré môžu harmonizovať acidobázu vášho tela. Acidifikácia nazývaná aj ako „prekyslenie“ je známe, že vedie k stavu, ktorý podporuje rast baktérií, plesní a iných škodlivých mikroorganizmov, pretože sa im darí v kyslom prostredí. Pite po celý deň a to vodu čistú a bylinkové čaje vyrobené z miestnych byliniek. Pokiaľ máte radi exotiku, môžete tiež siahnuť po africkom čaji rooibos. Zelený čaj je – rovnako ako čierny čaj a káva vhodné konzumovať s mierou vzhľadom k svojmu obsahu kofeínu.
Sýtené nápoje, sladené nápoje, šťavy ponúkané v bežných predaniach, alkoholické nápoje nie sú súčasťou zdravej výživy. Zaťažujú telo aditívami a kyselinami, dráždidlami, zároveň dehydrujú a tým oslabujú imunitný systém. Čistá voda, naopak, zbavuje telo toxínov, pomáha rozvážať živiny….podporuje imunitný systém.

Timing jedál ako posilnenie imunitného systému

Pri žiadanej redukcii hmotnosti nie je primárne len zníženie kalórií ale predovšetkým metabolické pôsobenie skladby stravy na tie regulačné procesy, ktoré zabezpečujú uvoľnenie energie z rezervy, z tuku. Hlavnú rolu v takomto prípade hrá inzulín, hormón známy ako regulátor hladiny cukru v krvi. Je však zároveň regulátorom zásob. Preto by sa pri skladbe a timingu stravy malo dbať na jeho pôsobenie. Zvýšená produkcia inzulínu priamo súvisí s produkciou aj stresových hormónov čo v dlhodobom horizonte pôsobí nepriaznivo na imunitný systéme. Preto jesť 3x denne podporuje obranyschopnosť organizmu.

Zmena životného štýlu ako posilnenie imunitného systému

Mikroživiny ako vitamíny a imunomodulačné látky sú podstatné, avšak ak je deficit iných vitálnych látok, imunitný systém môže mať „problém“. To je ako ísť na maratón bez tréningovej prípravy aj keď v super funkčnom oblečení a „hitech“ obuvi a čakať medailu.
Strava bohatá na životne dôležité živiny si zaslúži veľkú pozornosť. Každá prírodná a zároveň priemyselne nespracovaná strava je bohatá na vitamíny, minerály a rastlinná strava je zároveň bohatá na druhotné rastlinné látky. POZOR! Konzum veľkého množstva rastlinnej stravy, zeleniny a celozrnných produktov môže znížiť využiteľnosť prepotrebných bielkovín, tým, že bránia enzymatickej činnosti, ktorá je potrebná pre ich využitie. Teda podstatná by mala byť strava bohatá na biologicky dostupné bielkoviny a samozrejme tým aj tuky. Práve bielkoviny a tuky sú zdrojom esenciálnych látok tak prepotrebných nielen pre funkcionalitu imunitného systému na všetkých jeho úrovniach.
Posilnenie imunitného systému je so zvyšujúcim sa vekom o to viac potrebné. Avšak nie len stravou ale aj fyzickou aktivitou a taktiež dostatočným pitným režimom, čo pri záťaži imunitného systému je potrebné viac ako v bežnom stave.

  • Nesladený čaj zo šípok, tymiánu, šalvie, zázvoru s citrónom,
  • výluh z cibule s cesnakom,
  • a v neposlednom rade čistá, ideálne pramenitá (živá) voda!

Avšak chcete komplexne posilniť váš imunitný systém, je potrebné postarať sa o všetky oblasti života.

  • Odstráňte nadbytočnú váhu každý kilo navyše oslabuje imunitný systém. Štúdie ukázali, že ľudia s nadváhou majú oveľa nižšiu schopnosť bojovať s chorobou a infekciou, než ľudia s normálnou váhou .
  • Doprajte si dostatok spánku: Výsledky štúdie ukazujú, že nedostatok spánku môže schopnosť tela bojovať s infekciou ovplyvniť.
  • Pravidelný pohyb: primerané pravidelné cvičenie podporuje lymfatický systém, pomáha eliminovať toxíny a odpad a odľahčí imunitný systém.
  • Vyhnite sa – pokiaľ je to možné – všetkým druhom liekov, pretože môžu znížiť počet bielych krviniek , a tým oslabujú imunitný systém . Medzi ne patria lieky proti bolesti, antibiotiká, antidepresíva a lieky na vysoký krvný tlak.
  • Vyhnite sa stresu, ktorý je „tichým zabijakom“. Stres produkuje stresové hormóny. V krátkodobom horizonte to nie je zlé, ale kto je pod dlhodobým stresom, má neprirodzene a trvalo zvýšené hladiny stresových hormónov. Čo vedie k oslabeniu imunitného systému
  • Riešte problémy: Ak máte problémy osobné alebo profesionálne, ktorých máte ” plné zuby “, alebo vám z nich “hučí v hlave”, je najvyšší čas vytvoriť stratégie riešenia. V opačnom prípade sa tieto problémy manifestujú na fyzickej úrovni a čoskoro bude nos ” plný ” žiaľ, už to nebude len metafora

Stres enormne zvyšuje najmä potrebu vitamínov. Pre vytvorenie predstavy: už 10 minútový intenzívny stres si vyžiada dávku vitamínu C, ktorá by nám za „bežných“ podmienok pokryla celodennú potrebu. Pre zaujímavosť, stres podporuje ukladanie energie vo vnútrobrušnom tuku, ktorý je 4- násobne aktívnejší na tvorbu zápalových hormónov, ktoré prispievajú k prestimulovaniu imunitného systému, ktorý je potom náchylnejší na infekcie.
Prevencia je dlhodobý, každodenný zodpovedný prístup a dnešnej situácií motivovať k prevencii jednoznačne nie je zbytočné.
Už aj 20% nadváha, nesie so sebou takzvanú hyperinzulinémiu, čoho následkom je zvýšenie ukladania tukov, teda aj nárast obvodu pása. Úpravou stravy je možné predísť následkom ako sú hypertenzia, diabetes, poruchy metabolizmu tukov, zápalové ochorenia, a i. Pri už prítomných diagnózach metabolického syndrómu je vhodné vyhľadať pomoc odborníka. Každý organizmus má individuálne potreby. Možno trpíte alergiami, neznášanlivosťou na potraviny alebo máte iné ťažkosti, ktoré je potrebné zohľadniť pri spracovaní osobného plánu výživy, ako napr. neznášanlivosť lepku, alergia na mliečnu bielkovinu alebo cukrovku. Možno nemáte radi cibuľu alebo cukinu? Na čo by vám bol hoci aj dobrý nutričný plán s potravinami, ktoré sú síce zdravé, ale vy ich nemôžete jesť?
Metabolic Balance je celostný koncept výživy založený na intenzívnej a individuálnej starostlivosti, čoho základ tvorí osobný plán výživy, navrhnutý individuálne podľa vašich potrieb a zároveň je vedecky podložený.
Každý človek je iný: máme rôznu stavbu tela, životný štýl aj epigenetické dispozície a nachádzame sa v rôznych životných etapách. Aby veci fungovali práve vám, mali by byť ušité na mieru. Práve taký je Metabolic Balance.
Metabolic Balance – jasný a jednoducho koncipovaný plán ukazuje:

  • aké potraviny by ste mali jesť a ktorým sa vyhýbať,
  • v akých množstvách by ste tieto potraviny mali konzumovať,
  • ako by ste jednotlivé potraviny mali kombinovať,
  • kedy a ako by ste mali jedlá pripravovať a jesť,
  • ako prejsť všetkými 4 fázami až k novému, lepšiemu ja.

Každý plán výživy je skutočne jedinečným exemplárom, pretože základom pre jeho spracovanie sú: aktuálne krvné vyhodnotenia, obvody tela, osobné údaje, a i.. Metabolic Balance teda prispôsobuje nutričný program náročným potrebám klienta, ako sú aj: alergie, ochorenia vrátane medikamentóznej liečby, individuálne preferencie a averzie.

Skvelá príležitosť pre rastúci počet ľudí, ktorí už majú obmedzenia vo výžive – ale aj pre všetkých, ktorí kladú dôraz na svoje zdravie.

 

Scroll to Top