Ako si udržať funkčný imunitný systém

Náš imunitný systém je zodpovedný za udržiavanie nášho zdravia. Imunitný systém je obranný systém ľudského tela proti všetkým patogénom (mikroorganizmy, ako sú vírusy, baktérie, parazity) a cudzích látok, s ktorými prichádza do styku. Je to systém, ktorý sa chová ako veľká sieť prechádzajúca celým naším telom za účelom chrániť naše zdravie.

Môžeme hovoriť o dvoch úrovniach imunitného systému

Rozlišujeme imunitný systém vzťahujúci sa na orgány a imunitný systém spojený s kožou a sliznicami. V nasledovných riadkoch si oba systémy pozrieme podrobnejšie.

Kostná dreň je prameňom všetkých buniek imunitného sýtemu s neustálou produkciou bielych krviniek, takzvaných krvných policajtov. K nim patria lymfocyty. Pre ich rôznorodé úlohy musia ísť lymfocyty do špeciálnej „školy“. Touto školou je týmus, tu sa biele krvinky učia rozlišovať telu vlastné tkanivá od cudzích. 

Lymfatické uzliny, slezina, mandle, slepé črevo, ďalšie životne dôležité orgány, ktoré sú zodpovedné za ukladanie imunitných buniek. 

Lymfatické uzliny likvidujú patogény, sú filtrovanou stanicou lymfy. Každá lymfatická uzlina je zodpovedná za príjem a filtráciu lymfy určitej časti tela. Lymfatické uzliny likvidujú patogény, bunkový odpad, degenerované bunky a za akútnej infekcie sú pre zvýšenú vylučovaciu činnosť zväčšené až hnisavé.

Slezina ukladá metabolický „odpad a usadeniny“. Je najväčším lymfatickým orgánom. Ukladá  lymfocyty, trombocyty (krvné doštičky) a makrofágy (fagocyty) a odbúrava prestarnuté krvinky a produkty krvnej zrážanlivosti. Taktiež je schopná uložiť metabolický odpad (napr. toxíny), ktorý nebol vylúčený.

Mandle sú veľmi dôležité! Patogény, ktoré prichádzajú do tela ústami a nosom, spúšťajú špecifickú obrannú reakciu. Môžu za to mandle, lymfatické tkanivo, ktoré sa nachádza v oblasti krku. V prípade kontaktu s množstvom patogénov je produkované veľké množstvo lymfocytov čo spôsobí opuch a tým aj silnú bolesť typickú pri zápale mandlí.

Slepé črevo (apendix), len desať centimetrov dlhý „prívesok“ je vybavený množstvom lymfatických folikulov. Čím sa významne podieľa na obranyschopnosti organizmu. Odstránenie slepého čreva je tak vždy spojené s dodatočným oslabením imunitného systému.
Symbióza viacerých orgánov
…všetky tieto orgány vzájomne spolupracujú. Voľne sa pohybujúce imunitné bunky – lymfocyty a makrofágy sú distribuované v krvnom a lymfatickom riečisku a v tkanivách po celom tele.

Imunitný systém spojený s kožou a sliznicami (s celkovou plochou cca 500 m²;)

Vonkajší plášť(kožný systém)  a sliznice v tele sú navzájom prepojené a sú nevyhnutnou súčasťou nášho imunitného systému. K imunitnému systému asociovaného s kožou a sliznicami patria: vonkajší plášť kože (cca 2m ²;), sliznica uší, nosa, krku (cca 1m ²;), sliznica priedušiek (100 m²;), sliznica močových ciest a pohlavné sliznice (cca 1 m;), sliznica čreva (400 m²;)
Zhruba 80% všetkých obranných buniek môžeme nájsť v črevnom trakte – teda nespočetné množstvo lymfatických uzliniek pozostávajúcich z množstva lymfatických folikul. Okrem toho od imunitných buniek v čreve vychádzajú dôležité impulzy adresované celkovému imunitnému systému.  Naša črevná sliznica má najintenzívnejší kontakt s vonkajším svetom – formou stravy a jej rozličných zložiek, taktiež baktérií, plesní, vírov a iných patogénov, dokonca aj psychický stres vplýva na imunitný systém v črevnom trakte.

Posilnenie imunitného systému poskytuje ochranu proti chorobám

Niektoré potraviny, bylinky, koreniny a liečivé rastliny, podporujú obranný mechanizmus – imunitný systém a tým umožňujú trvalo a efektívne posilňovať a chrániť telo pred patogénmi bez vedľajších účinkov. Mnoho ľudí považujú za prevenciu prechladnutia a chrípky očkovanie. A keď ju predsa dostanú, berú veľa liekov čo predstavuje zdravotné riziká a zaťažuje telo škodlivými vedľajšími účinkami. Najlepší spôsob, ako sa chrániť pred nachladnutím a chrípkou je posilnenie imunitného systému.

Potraviny podporujúce imunitný systém

V Kritickom období z druhov zeleniny uprednostnite brokolicu, mrkvu, paradajku, čakanku, kapustu, cesnak, huby a špenát. Práve červená, žltá, oranžová a tmavo zelená zelenina, ktorá má vysoký obsah beta-karoténu  (predstupeň vitamínu A), posilňuje imunitný systém tým, že stimuluje tvorbu bielych krviniek, ktoré pomáhajú v boji proti infekciám.

  • Zo všetkých druhov kapustovitých je kel najvýživnejší a zároveň najsilnejší v boji proti rakovinovým bunkám. Ten nám poskytuje antioxidačný vitamín A, ktorý stimuluje produkciu bielych krviniek. Uvedenú zeleninu konzumujte surovú alebo len jemne dusenú. 
  • Z druhov ovocia, sú obzvlášť vhodné pre posilnenie imunitného systému: citróny, grapefruity, pomaranče, banány a tmavo červené ovocie, z nášho regiónu predovšetkým sú to čučoriedky, čerešne, čučoriedky, černice, čierne ríbezle a tmavé hrozno.
  • orechov a semien je najvhodnejšia mandľa, ktorá znižuje hladinu cholesterolu a má podobne priaznivé účinky na črevný trakt ako majú probiotiká. Aj malá hŕstka mandlí denne postačí na dosiahnutie pozitívneho účinku pre zdravé črevné prostredie.
  • Odporúčaná je taktiež konzumácia vysoko kvalitných rastlinných olejov, ako je ľanový olej, konopný olej alebo olivový olej, obsahujúci vitamín E- podporujúci imunitný systém.
  • Koreniny a byliny, ktoré posilňujú imunitný systém
  • Ak okoreníte jedlo pravidelne zázvorom, škoricou, rascou, oreganom posilníte svoje telo tak, že môže odvrátiť prechladnutia. Ak už máte nádchu a čítate tieto riadky až teraz, pomôžu vám uvedené koreniny prekonať nachladnutie rýchlejšie, pretože toxíny a odpadové produkty sa budú môcť vylučovať rýchlejšie. Z uvedených  korenín si môžete pripraviť tiež veľmi účinné čaje.

„Vitálne“ látky posilňujúce imunitný systém pod drobnohľadom.

Vitamíny sú životne dôležité (“vita-“) dusík viažuce (“amín”) zložky potravín. Organizmus je závislý od ich príjmu a zásobenia z vonku, pretože ich buď nevie vyrobiť alebo len v nedostatočnom množstve. Vitamíny sú bez výnimky potrebné pre mnoho metabolických procesov. Nedostatok vitamínov môže viesť k závažným poruchám, dokonca až k ochoreniam. Nevyvážené zloženie stravy, industriálne upravené potraviny z nízkym obsahom vitamínov, rýchle občerstvenie, nevhodné metódy prípravy – napríklad v mikrovlnnej rúre alebo ultra vysoký ohrev, vysoký podiel medikamentov a potravín, ktoré sú zlodejmi vitamínov – biela múka a cukor, stres, alkohol a nikotín, znižujú príjem vitamínov a zároveň zvyšujú ich dopyt. Okrem toho existujú štúdie, ktoré ukazujú, že množstvo vitálnych látok v rastlinách sa môže znížiť v dôsledku zmien klímy.

  • Vitamín C je posilňovač imunitného sýtemu, vďaka nemu biele krvinky pracujú efektívnejšie. Urýchľuje všetky obranné reakcie v tele. Celkový imunitný systém bez neho nie je schopný správne fungovať. Vitamín C je dôležitý cievny ochranný prostriedok, ktorý prispieva k utesneniu kapilár. Podporuje hojenie po zranení, dokáže znížiť vysokú hladinu cholesterolu, zabezpečuje pružnosť pokožky, zdravé ďasná a má povzbudzujúci účinok. Vitamín C efektívne bojuje proti vírusom a baktériám a dezinfikuje močové cesty. Navyše je dôležitým bojovníkom proti voľným radikálom, ktorý chráni bunky tela pred škodlivými vplyvmi. Výskyt vitamínu C je vo veľkom množstve zastúpený v citróne, čo je všeobecne známe avšak vyskytuje sa aj v ďalších druhoch ovocia, zeleniny ako napríklad v acerole, šípke, v rakytníku ale aj v brokolici a v kapuste. Vitamín C, alebo nazývaný aj ako kyselina askorbová, je bez výnimky potrebná pre všetky telesné bunky. Vyššie rastliny a niektoré zvieratá si ho vedia vyrobiť sami, avšak človek  a niektoré cicavce sú na jeho príjem zo stravy odkázaný. Keďže obsah vitamínu C sa pri skladovaní ovocia a zeleniny rýchlo znižuje, je čerstvosť jeden z významných faktorov. Práve v citróne je vitamín C výborne „zakonzervovaný“ a zároveň je pomocou kyseliny citrónovej stabilizovaný. Preto je čerstvo vytlačená citrónová šťava jeden z dôležitých zdrojov Vitamínu C.
  • Selén je ďalší stopový prvok („polokov“) nazvaný po gréckej bohyni mesiaca Selene.  Selén sa v elementárnej forme na zemi vyskytuje zriedkavejšie, väčšinou ho nájdeme v spojení so sírou. Medicína považuje selén za esenciálny stopový prvok, súčasť imunitného systému bez ktorého nie sú naše bunky života schopné. Keďže v našom pásme počas doby ľadovej vyrástli ľadovce, ktoré premyli pôdu, je aj Slovensko spolu s ostanými európskymi krajinami skôr oblasť s nedostatkom selénu v pôde. Čo bol dôvod na hnojenie a taktiež suplementáciu do krmiva pre zvieratá. Týmto spôsobom sa stalo bravčové mäso jedným z dôležitých zdrojov selénu. Tiež hovädzie a jahňacie mäso, ako aj vnútornosti, ako sú pečeň a obličky sú zásobárňou selénu. Podobne, žĺtky, plnotučné mlieko, syr, pivovarské kvasnice, pšeničné klíčky, celozrnné obilniny, jačmeň, pšenica, nelúpaná ryža, šampiňóny, brokolica, červená kapusta, reďkev, hnedá fazuľa, najmä cibuľa a cesnak, sú prírodnými zdrojmi selénu. Vzhľadom k tomu, že počas varenia sa selén uvoľňuje do vody, je vhodné použiť jej len veľmi málo na varenie. Zeleninu je najlepšie upravovať na pare! Selén sa v konvenčne pestovanej zelenine vyskytuje v minimálnom množstve, na rozdiel od biologicky pestovanej zelenine, kde je jeho výskyt vyšší. Tiež, huby napr. dubáky a orechy (120 g orechov denne) sú dobrým zdrojom selénu. Stopový prvok selén môže urýchliť vývoj a pohyblivosť bielych krviniek a tým významne prispieva k zvýšeniu obranyschopnosti organizmu. Vitamín E spoločne so selénom pôsobí antioxidantívne, ako prameň mladosti pre bunky a aktivuje enzým  dôležitý pre ochranu buniek, najmä pre srdce. Selén chráni bunkové steny pred toxínmi ako je ortuť, olovo, kadmium a pred voľnými radikálmi a ich ničivými účinkami. Podporuje tiež vylúčenie niektorých ťažkých kovov z tela, s ktorým vytvára väzby čím sa zabráni ich absorpcii a preto sú vylúčené. Selén je súčasťou aktivácie hormónov štítnej žľazy, zabraňuje neplodnosti u mužov, pretože prispieva k dozrievaní spermií a ich pohyblivosť, znižuje krvný tlak, pomáha zásobovať všetky svaly, a to najmä srdcový sval kyslíkom, napomáha budovať protilátky proti patogénom, a tým posilňuje imunitný systém. Oči tiež profitujú zo selénu, pretože ich chráni pred šedým zákalom.
  • Zinok je ďalším stopovým prvkom, bez ktorého obranný mechanizmus organizmu nie je schopný dostatočne pracovať. Zinok je dôležitý pre mnohé životne dôležité procesy v našom tele. Doteraz bola preukázaná jeho účasť na viac než 200 enzýmov. Podporuje delenie buniek, chráni ich pred voľnými radikálmi a pred následným poškodeniam buniek v tele, dokonca aj pred kovmi ako meď, kadmium a olovo. Zinok je potrebný pre udržanie zdravej kože a sliznice a je priamo zodpovedný za tvorbu imunitných buniek a neurotransmiterov, ktoré riadia činnosť imunitného systému.  Nedostatok zinku: vysoká náchylnosť k infekciám, neplodnosť a príznaky, ktoré môžu mať vplyv na centrálny nervový systém. Zinok možno v organizme len ťažko ukladať, preto je pravidelný prísun veľmi dôležitý. Tu platí to isté, čo pre selén. Biologické produkty sú zreteľne na zinok bohatšie než tie, ktoré vyrastali s pomocou umelých hnojív, pesticídov a herbicídov. Zinok je prítomný v ovocí a zelenine v malých množstvách. Naproti tomu zdroj zinku z bylín ako sú bazalka, tymian, rozmarín, estragón, alebo rasca, je výrazne väčší. Použitie bylín je vhodné aj ako korenie do potravín, alebo tiež vo forme čaju. Potraviny ako zdroj zinku sú mäso, kuracie vajcia, ustrice, šošovica a hrach, pšenica.
  • Beta-glukán. Aktivuje kľúčové imunitné bunky nášho tela: makrofágy (fagocyty). Cirkulujú v celom tele a deň čo deň bojujú s vírusmi, baktériami, s plesňami, rakovinovými bunkami a ďalšími potenciálnymi škodcami. Čím silnejšie makrofágy sú, tým silnejší je imunitný systém. Na glukány sú bohaté huby ako schitake a hliva ustricová, kvasinky, jačmeň a ovos. Avšak najmä glukány odvodené z húb alebo z kvasníc majú stimulačný účinok na imunitný systém.

Nápoje podporujúce či oslabujúce imunitu

Začnite deň pohárom teplej (nie horúcej!) vody, do ktorej pridajte čerstvo vylisovanú citrónovú šťavy alebo začnite deň bylinným čajom, ktoré môžu harmonizovať acidobázu vášho tela. Acidifikácia známa aj ako „prekyslenie“ je známe, že vedie k stavu, ktorý podporuje rast baktérií, plesní a iných škodlivých mikroorganizmov, pretože sa im darí v kyslom prostredí.Pite po celý deň a to vodu čistú a bylinkové čaje vyrobené z miestnych byliniek. Pokiaľ máte radi exotiku, môžete tiež siahnuť po africkom čaji rooibos. Zelený čaj je – rovnako ako čierny čaj a káva vhodné konzumovať s mierou vzhľadom k svojmu obsahu kofeínu.
Sýtené nápoje, sladené nápoje, šťavy ponúkané v bežných predaniach, alkoholické nápoje nie sú súčasťou zdravej výživy. Zaťažujú telo toxínmi a kyselinami, dráždidlami, zároveň dehydrujú a tým oslabujú imunitný systém. Čistá voda, naopak, zbavuje telo toxínov, pomáha rozvážať živiny….podporuje imunitný systém.

Potraviny , ktoré oslabujú imunitný systém.

Napríklad cukor oslabuje imunitný systém až do takej miery, že pripravuje živnú pôdu pre infekčné ochorenia. Ďalej sa vyhnite margarínom a všetkým rafinovaným olejom a tukom. Samozrejme, že imunitný systém nie sú schopné podporiť, ale naopak oslabiť, všetky priemyselne spracované a chemicky ošetrené ” nezdravé potraviny“.

Nový životný štýl posilňuje imunitný systém

Strava bohatá na životne dôležité živiny je jeden bod , ktorý si zaslúži vašu pozornosť . Avšak chcete komplexne posilniť váš imunitný systém, je potrebné postarať sa o všetky oblasti života .

  • Odstráňte nadbytočnú váhu každý kilo navyše oslabuje imunitný systém. Štúdie ukázali , že ľudia s nadváhou majú oveľa nižšiu schopnosť bojovať s chorobou a infekciou, než ľudia s normálnou váhou .
  • Doprajte si dostatok spánku: Výsledky štúdie ukazujú, že nedostatok spánku môže schopnosť tela bojovať s infekciou ovplyvniť .
  • Pravidelný pohyb: primerané pravidelné cvičenie podporuje lymfatický systém, pomáha eliminovať toxíny a odpad a odľahčí imunitný systém .
  • Vyhnite sa – pokiaľ je to možné – všetkým druhom liekov, pretože môžu znížiť počet bielych krviniek , a tým oslabujú imunitný systém . Medzi ne patria lieky proti bolesti, antibiotiká, antidepresíva a lieky na vysoký krvný tlak .
  • Vyhnite sa stresu, ktorý je „tichým zabijakom“. Stres produkuje stresové hormóny. V krátkodobom horizonte to nie je zlé, ale kto je pod dlhodobým stresom, má neprirodzene a trvalo zvýšené hladiny stresových hormónov. Čo vedie k oslabeniu imunitného systému a telo je viac náchylné k prechladnutia a chrípky .
  • Riešte problémy: Ak máte problémy osobné alebo profesionálne, ktorých máte ” plné zuby “, alebo vám z nich ” bzučí v hlave”, je najvyšší čas vytvoriť stratégie riešenia. V opačnom prípade sa tieto problémy manifestujú na fyzickej úrovni a čoskoro bude nos ” plný ” – tentoraz nie je toho ktorého problému, ale hlienu.

Ak sa budete riadiť uvedenými tipmi , vaša energetická bilancia sa výrazne zvýši a váš imunitný systém bude fungovať tak ako má, teda prirodzene!

Scroll to Top